14 Ekim 2023 Cumartesi

Film Listesi

1- Uçurtma Avcısı

2- Hür Adam

3- Reis Bey

4- Çağrı

5- Bourne Serisi

6- Devlet Düşmanı

7- Son Kale

8- Esaretin Bedeli

9- Ömer Muhtar

10- Hz. Meryam (Dizi)

11- Hz. Yusuf (Dizi)

12- Hz. Ömer (Dizi)

13- Ashab-ı Kehf (Dizi)

14- Onurlu Bir Adam

15- Karete Kid

16- Ip Man Serisi

17- Onward (Animasyon)

18- The Call Of The Wild

19- Spiderman (Animasyon)

20- Aslan Kral (Animasyon)

21- Görevimiz Tehlike Serisi

22- Miss Sloane

23- Stalin'in Ölümü

24- Cennetin Çocukları

25- Sameblod - Sami Kanı

26- La Noche De 12 Anos - 12 Yıl Gece

27- Ailem Robotlara Karşı - The Mitchells vs. The Machines (Animasyon+13)

28- Dune - Çöl Gezegeni

29- Sıradaki Adam (The Man Standing Next)

30- Uyanışlar (Awakenings)

31-  Little Boy

32- Her Şeye Evet - Yes Day

33- Mandalinalar - Mandarines

34- Mavi Mucize - Blue Miracle

35- Görünmeyen Misafir - The İnvisible Guest

36- Söğüt Ağacı - The Willow Tree

37- Canım Kızım - Sweet Girl

38- 7 Tutsak - 7 Prisoners

39- Kırmızı Bülten - Red Notice

40- Serçelerin Şarkısı - The Song of Sparrows

41- İğne İplik

42- Kelebek - Papillon (1973)

43- Affedilmez - The Unforgivable

44- Yukarı Bakma - Don't Look Up

45- Sıfırdan Zirveye - Zero to Hero

46- Bizi Hatırla

47- Ev Sahibi Takım - Home Team

48- Dünyadan Haberler - News of The World

49- Soluksuz - Restless

50- En Soğuk Düşman - Against The Ice

51- Sahtekarlık - Changeling

52- Can Dostum(2011) - İntouchables

6 Ocak 2023 Cuma

EUTHYPHRON İKİLEMİ HAKKINDA KISA NOTLAR

 

Euthyphron ikilemi ya da İlahi buyruk teorisi ilk kez Platon'un Euthyphron ile diyaloğunda ortaya atılmış olan felsefi ve teolojik problem. Kısaca "ahlaki davranışlar tanrı tarafından emredildiği için mi ahlakidir, yoksa ahlaki olduğu için mi tanrı tarafından emredilmiştir" şeklinde bir sorudan ibarettir. (1)

Mantık kuralları ve mutlak iyi-kötüyü belirten ahlak kuralları Yaratıcıdan bağımsız olarak varsa, bu kuralları kim koydu?


Eğer bu kuralları kimse koymadıysa, bu durumda Yaratıcıdan bağımsız ahlaki ve mantıksal kuralların ezeli olması gerekir.  Yalnızca ezeli tek bir Yaratıcının varlığı ile açıklanabilecek bir seçenek varken neden başka ezeli varlıkların da olması gereken seçeneği tercih edelim? Ockham'ın usturası ikinci seçeneğin elenmesine neden olur ve geriye sadece ezeli tek bir Yaratıcının varlığının yeterli olan ahlak ve mantık kurallarının kaynağının Yaratıcı olduğu seçenek kalır.


Eğer Yaratıcının varlığı da kabul edilmiyorsa o zaman evrensel ve objektif bir ahlaktan zaten bahsedilemez. Yaratıcı gibi insan üstü yüce bir varlık tarafından ortaya konulmamış bir kural neden tüm insanlar için bağlayıcı olsun ki?


Eğer ahlak kurallarının kaynağı insan aklı ise ve savaşmaya, beslenmeye, kaçmaya ve üremeye çalışan, natüralist evrimin ürünlerinden öte bir şey olmayan canlılarsak, bu durumda aklımıza güvenebilir miyiz? Bu durum bir maymunun kendi aklına güvenmesi gibi olmaz mı? Natüralist evrime göre daha üst bir forma geçince şimdiki aklımız gelişecek ve bize daha farklı ahlaki sonuçlar üretebilecekse şimdiki haliyle insanın aklının ürünü olan bir ahlak anlayışını nasıl mutlak doğru olarak kabul edebiliriz ki? Eğer şimdiki haliyle insanın aklının ürünü olan bir ahlak anlayışı mutlak doğru değilse, o zaman bu ahlak anlayışı evrensel ve objektif de değildir.


Eğer objektif ve evrensel ahlak kurallarının olmadığı iddia edilirse, o zaman kim, bir başkasına, ne hakla kendi uydurduğu, sübjektif ahlak anlayışını dayatabilir? Bu durumda başta çocuk tecavüzcüleri olmak üzere, tüm aşağılık suçları işleyenler, birilerinin sübjektif olarak uydurduğu, kendi ahlak anlayışlarına uymadığı için cezalandırılan mazlumlar durumuna gelmiş olmaz mı? Bu durumda objektif ve evrensel ahlak kurallarının olmadığı fikrini savunanlar, aslında çocuk tecavüzcülerini cezalandırmanın aslında adil olmadığını savunmuş olmuyorlar mı?


Şimdi gelelim benim düşüncelerime:


Yaratıcının da kendine ait isim ve sıfatları vardır ve ahlak ve mantık kurallarının kaynağı budur. Yaratıcının bize bahşettiği ahlaki yapı olmasa, iyiliği bilemezdik. Haklarımız, haysiyetimiz, özgürlüğümüz ve sorumluluklarımız var, çünkü Yaratıcı böyle olmamızı tercih buyurdu. Yaratıcı kendi isim ve sıfatlarına dayanan buyruklar verir; bu buyruklar, insanların maksimum işlerlik göstermesi ve gelişmesi ile uyumludur. Dolayısıyla ahlak kurallarının kaynağını Yaratıcının isim ve sıfatları olarak belirlediğimizde, Yaratıcının şimdiki ahlak kurallarına aykırı buyruklar vereceği varsayılamaz. Çünkü o zaman şimdiki Yaratıcıdan değil, hayali başka bir Yaratıcıdan bahsetmiş oluruz ve isim ve sıfatları bambaşka olan bu hayali Yaratıcının verdiği hayali buyruklara bakıp isim ve sıfatları bambaşka olan şimdiki Yaratıcı hakkında bir şeyler söylemeye kalkmak çok absürt olur.

DİPNOT:

(1) https://tr.wikipedia.org/wiki/Euthyphron_ikilemi

Ayetlerin Sadece Lafzi Okunmasının Yanlışlığı ve Sadakayla İlgili Bir Ayet

  Başlıktaki ayet-i kerime Tevbe suresinde yer alıyor. Lafzi olarak ayeti şöyle tercüme edebiliriz:  “Sadakalar konusunda müminlerden ek bağ...